مسعود اسعدی معاون دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را آخرین ایستگاه اجرای قانون پاسداشت زبان فارسی میداند و معتقد است این روزها کالای ایرانی با نام بیگانه تولید و عرضه میشود و تولید کالا به این معناست که مجوز گرفته و پس از اخذ مجوزهای عرضه هم وارد حوزه تبلیغات میشود.
وی میافزاید: در حالی که قانونگذار سدهای مختلفی را بر سر راه نامگذاری بیگانه نهاده است و در مکاتبات گوناگون به آن متذکر میشود، اما بازهم میبینیم اجرایی نمیشود.
اسعدی وزارت ارشاد را انتهاییترین ایستگاه دانست و گفت: بارها عنوان میشود به اسامی بیگانه و خارجی مجوز ندهید و حتی تصریح شده که چنانچه داده شد، ابطال شود. اما به راحتی این نام ثبت شده است؛ چرا که سازمان ثبت عنوان میکند طبق معاهدات مختلف ما موظف به ثبت هستیم. ابتدا ثبت میشود، سپس مجوز تولید اخذ میکند، پروسه مجوز عرضه را میگذراند و وارد بازار میشود. یا در سر در مغازهها این نام ثبت شده مینشیند و یا روی یک کالای تولید داخل قرار میگیرد. در این مقطع، قانون به وزارت ارشاد میگوید به این شرکت اخطار بدهید! همینجا مناقشه پیش میآید.
معاون دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت ارشاد با نام بردن از یک کالای ایرانی که نام خارجی دارد، میگوید: چطور در این مقطع از وزارت ارشاد توقع میرود که تولیدکننده با هزینههایی که در مسیر تولید کالا داشته؛ مانع شود؟ یک رستوران مثلا با نام «الیزابت» پس از ثبت و گذران پروانه کسب، تابلو نصب میکند. چرا در این مقطع شهرداری به تابلوی این مکان اعتراضی نمیکند یا تذکری نمیدهد؟
وی میافزاید: قرار بود مسیر به نحوی پیش رود که ارشاد در آخرین مرحله ورود کند، اما سیل مخرب پشت سد جمع شده است. کافی است به خیابانهای حوالی ولیعصر یا اندرزگو سر بزنید. شرکتها، پاساژها یا مغازها مملو از نامهای خارجی و بیگانه است. چطور با این شرکت که در حال فعالیت در این اوضاع اقتصادی است، باید برخورد کرد؟ گلایه ما این است که تلویزیون همین کالا را با همین نام تبلیغ میکند.
اسعدی ادامه میدهد: یک ماده شوینده در داخل تولید میشود، اما برای صرف هزینههایی که به نفع کارخانه است در خارج بستهبندی را انجام میدهد. گمرک در این مقطع به ارشاد میگوید اگر تائید کنید مجوز میدهیم، اما شما ببینید کالایی که تولید شده هزینههای بستهبندی و نام را طی کرده چطور مجوز ندهیم؟ اگر مجوز داده نشود خط تولید کالا تعطیل میشود. اما تنها در این مسیر ارشاد دیده میشود و کمیسیونهای مختلف از ارشاد توقع برخورد دارند در حالی که قانون از سازمانهای مختلف نام برده است. ولی متاسفانه سازمانها پایبند نیستند.
اسعدی اضافه کرد: در شورای پاسداشت زبان فارسی و در نشستها و جلسات متعدد آن این موارد مطرح میشود اما اصل اینجاست که گفته شد نباید نامها ثبت شوند. یا اگر ثبت شد باید تذکر داده شود. اجازه تبلیغ ندارند اما میتوانند با همین نام در مسیر صادرات قرار گیرند؛ چرا که بلامانع است.
وی درباره الزام قانون گفت: سازمان ثبت از سال ۸۳ به دو کنوانسیون برن و سوئیس ارجاع میدهد و عقیده دارد ملزم به ثبت است؛ مگر اینکه یک نام ممنوع باشد، ولی اسامی بیگانه را نمیتوان ثبت نکرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارد که تولید داخلی نباید با نام خارجی ثبت شود. هرچند این اسامی همچنان ثبت و مجوز میگیرند.
منبع: ایـران کالا